De cijfers liegen er niet om. Volgens onderzoeksbureau GfK werd tijdens de coronacrisis 55 miljoen euro meer uitgegeven aan producten van de slager, bakker en groenteboer. Veel winkels zagen daardoor hun omzet groeien. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken worden aangewezen, waaronder de ‘support your local’ trend en de vrees voor drukte in de supermarkt die tijdens de coronacrisis heersen. Daarnaast bleven ambachtelijke winkels ook niet onopgemerkt door hamsteraars. De positieve effecten die dit meebracht, wil je voor jouw winkel voortzetten. Hoe hou je die omzet(stijging) in de toekomst vast? In deze blog bespreek ik een aantal suggesties.
Gebruik het succes van nu voor bloei in de toekomst
Hoewel corona nog niet op z’n retour is, is dit hét moment om na te denken over de toekomst. De afgelopen maanden heeft Nederland kunnen proeven van de smaak van ambacht. Deze nieuwe klanten zijn de basis voor later; je wilt ze dus vasthouden. Dat kan door te surfen op de ‘support your local’ beweging die we de afgelopen tijd hebben gezien, maar er zijn nog veel meer manieren:
Betrek medewerkers en ontplooi hun kwaliteiten
Een effectieve strategie begint bij medewerkers. Zij hebben veel contact met klanten én kennen het reilen en zeilen van het ambacht. Daardoor zijn medewerkers een uitstekende bron voor verfrissende ideeën. Dat kan een idee zijn binnen een door jou uitgezet kader, maar ook daarbuiten is van alles mogelijk. Die ideeën worden gestimuleerd door aanspraak te maken op de kwaliteiten van de medewerkers. Op hun beurt kunnen die kwaliteiten weer ontplooid worden door bijvoorbeeld trainingen of cursussen. Door medewerkers te betrekken en hen ontplooiingskansen te bieden, help je niet alleen je onderneming maar geef je werknemers ook erkenning.
Leer van klantsignalen
Of een strategie an sich effectief is, hangt mede af van hoe jouw winkel omgaat met klantsignalen. Tijdens de (corona)crisis draaide je veel omzet. Het was niet voor niks dat je juist in die periode groeide. Er zijn genoeg redenen te vinden waarom mensen kozen voor de slager, bakker en groenteboer in plaats van de supermarkt. Blijkbaar liepen klanten tegen bepaalde uitdagingen aan óf wilden zij een specifieke ervaring waarvoor jij de oplossing biedt. De best verkochte product(groep)en geven bijvoorbeeld veel informatie weg over de behoefte van klanten. Met een vergrootte versie van deze uitdagingen en/of ervaringen, kun jij een vertaling maken naar de toekomst. Een makkelijk te implementeren manier is het uitlichten van goed verkochte producten, maar denk ook zeker verder dan dat.
Aanbevolen: 360inspiratie podcast – strategie moet je vooral doen
Investeer in vernieuwing
Bij klantsignalen komt al gauw de term vernieuwing kijken. Wie kent de uitspraak ‘Stilstand is achteruitgang’ niet? Ook aanbieders van ambachtelijke producten komen hier niet onderuit. Als slager, bakker of groenteboer is investeren in vernieuwing een must. Zo’n innovatie kan een aanvullend verkoopkanaal zoals een webshop zijn, maar ook het aanpakken van de winkeluitstraling is een interessante. Vanzelfsprekend is het wel belangrijk dat het aansluit op de doelgroep. Investeer je nu in de juiste vernieuwingen, dan pluk je daar later de vruchten van. Ook als bakker of slager 😉
Breng leven in de brouwerij
Vernieuwing van jouw productaanbod is één, maar je kunt veel meer bieden dan dat: geweldige ervaringen. Dat biedt kansen waar de supermarkt maar moeilijk aan kan tippen. Zo’n ervaring begint bij de winkeluitstraling en klantvriendelijkheid, tot zover slechts een kleine voorsprong op de supermarkt. Waar jij een streepje voor op kunt behalen zit hem in extra activiteiten buiten de wekelijkse boodschappen. Een toffe workshop of proeverij, bijvoorbeeld. Door leven in de brouwerij te brengen, geef jij je klanten niet alleen de smaaksensatie van thuis maar ook een ervaring in jouw winkel om nooit te vergeten. De positieve associatie kan vanaf dat moment alleen maar in je voordeel werken.
Toekomstvisie als bron voor jouw keuzes
Ik begrijp het: het implementeren van deze suggesties kost tijd en geld. Tegelijkertijd is het spannend wat de toekomst gaat doen: vallen consumenten in het oude patroon of blijven ze verlangen naar de smaak van ambacht? Juist vanwege deze vragen is het nu de tijd om stappen te ondernemen en die toekomst te beïnvloeden. Gebruik de financiële ruimte die je nu hebt gekregen om in de toekomst financiële ruimte te behouden. Een keuze die niet gebaseerd is op angst, maar juist op visie. Daarmee verleng je je omzet(groei)!
Sparren over hoe jij deze positieve omzetflow vast kunt houden? Bel Kars!